MES – SUPERHEROJAI!

MES – SUPERHEROJAI!

Žaidimuose mes dažnai tampame kažkuo: lėlėmis ar velniu, SuperMario ar Luidži, katiniuku Feliksu, Čipu ar Deilu, Soniku, sportininku, astronautu, princese, ūkininku, statybininku, strategu, bebaimiu narsuoliu ar zombių apokalipsę išgyvenančiu vienišiu…
Ar būnant kažkuo kitu, mes linkę labiau rizikuoti, bandyti, siekti, veikti, vykdyti? Žaidimuose – žinoma, gi kaip ir niekuo nerizikuojame, žaidimą galima pradėti iš naujo. O kaip gyvenime? Šiame naujienlaiškyje papasakosiu apie tai, kaip slapta asmenybė įtakoja mūsų veiksmus ir kaip galime tai išnaudoti.

Pradėsiu nuo to, kad papasakosiu jums apie du eksperimentus, o vėliau duosiu kelis patarimus, kaip galima išnaudoti mumyse gyvenančius superherojus.

Pirmas eksperimentas
Ar teko matyti serialą „Grei anatomija”? Vienoje serijoje neurochirurgai prieš operaciją atsistoja į supermeno pozą, išsitiesia, pakelia aukštyn smakrą, sudeda rankas ant klubų. Stovėjimas tokioje pozoje bent 5 minutes leidžia veikti efektyviau. Bet tai gi tik filmas?.. Kartais filmuose rodomi dalykai remiasi tikrais faktais, o šiuo atveju tikrais tyrimais. 
Pasirodo Harvardo universitete buvo atliktas tyrimas, kurio metu buvo nustatyta, kad pakanka 2 minutes stovėti tokioje pozoje ir mūsų organizmas išskiria apie 20% daugiau testosterono ir apie 25% sumažina kortizolio išsiskyrimą. Ką tai reiškia? Testosteronas pagerina nuotaiką, suteikia daugiau energijos, mažina depresiją. Kortizolis – streso hormonas, jo sumažinimas tuo pačiu sumažina mūsų baimę, nerimą. Taigi mes esame pasiruošę dideliems iššūkiams.

Antras eksperimentas

Eksperimentas buvo organizuotas kompiuterinio žaidimo pagalba. Žaidėjas turėjo gatvėje rasti verkiantį vaiką, jis serga diabetu ir jam skubiai reikia insulino. 
Vienai grupei dalyvių buvo pasakyta, kad jie superherojai, skrenda oru virš miesto ir ieško mergaitės.
Antrosios grupės dalyviams buvo pasakyta, kad juos skraidina malūnsparnis, o jie patys pasyviai stebi gatvę ieškodami mergaitės ir bet kada gali pasakyti lakūnui, kad jiems reikia nusileisti.
Abiems grupėms žaidėjų buvo leista žaisti tol kol įvykdys pagrindinę savo misiją. Eksperimento kūrėjai sukonstravo ir netikrą avariją, kuri žaidime nutinka jau įvykdžius misiją, bet dar neatsijungus nuo žaidimo. 
Tie, kurie patys kontroliavo savo skrydį puolė į pagalbą tris kartus greičiau ir pagalbą teikti skyrė du kartus daugiau laiko, nei tie, kurie tiesiog skrido malūnsparniu. Kiekvienas, įsivaizduojantis save skrendančiu superherojumi, padėjo nukentėjusiems avarijos metu, iš tų, kurie buvo keleiviais, 20% visiškai ignoravo įvykį.
Taigi tie, kurie patys galėjo kontroliuoti visą gelbėjimo misiją, buvo labiau įkvėpti žygdarbiui ir veikė intensyviau.

Kaip galima pritaikyti virsmą į savo slaptą super herojų gyvenime. 
Sugalvokite koks jūs herojus:
Kokiai problemai spręsti jis reikalingas?
Koks jo/jos vardas? Papildykite vardą įvairiais priedais – nuostabusis, narsusis, nepakartojamasis, stipruolė, nuostabiausioji, sugalvokite titulą ar pareigas ir t.t. (Ponas Šoklys, Sporto Salės galiūnė, Fėja Švaruolė, Jo Didenybė Vandens karalius, Kapitonė Taiklioji Akis – Ar galėtumėte pasakyti kokią problemą gali padėti spręsti kiekvienas iš šių superherojų? Aš sugalvojau juos kaip pavyzdį, jūsiškiai gali būti kur kas slaptesni ir subtilesni, gal tik jūs žinosite tikrąją jų vardų kilmę)
Kaip jis/ji atrodo? – O jei dar pagooglinę rastumėte kokią nuotrauką ar paveikslėlį, kuris būtų panašus į jūsų herojų, būtų idealu. Paveiksliukas ant telefono užsklandos ar kompiuterio ekrano tik padės mums prisiminti, savo siekiamus tikslus).
Užrašykite, kokios 5 pagrindinės gerosios savybės, vertybės, gyvenimo būdas, kokia jo/jos istorija.
Pasirinkite savo herojui tinkantį kredo, mantrą ar dainą. Sugalvokite nedidelį ritualą, kaip priminti sau apie savo herojų, gal pakartoti kažkokį posakį kas rytą žiūrint į veidrodį, gal pradėti rytą su pasirinkta daina.
Pasirinkite koks papuošalas, kvepalai ar rūbas galėtų atitikti jūsų slaptą herojų. Nepamirškite jo užsivilkti svarbiose situacijose.
Išnaudokite savo herojų. Užsimerkite ir įsijauskite į vaidmenį. Pagalvokite, kaip elgtumėtės? Ką darytumėte šioje situacijoje?  
Priimant įvairius sprendimus, šiek tiek atsitraukite į šoną ir pagalvokite, ką tokioje situacijoje darytų jūsų herojus? Pabandykite atsakymą formuluoti trečiu asmeniu.

KOLEGOMS: Avataras ir slapta asmenybė
Taigi jau žinome, kodėl slapta asmenybė gali padėti įveikti iškilusias kliūtis, ar bent pasijusti šiek tiek stipresniais tai darant.
Mokyklose geriausiai tokiu atveju į pagalbą ateina vaidmenų žaidimai arba avatarai. Vaidmenų žaidimai nesunkiai pritaikomi pagal skirtingus mokomuosius dalykus, o štai keli patarimai, ką galima nuveikti su avatarais ar atskirai sukurtais kiekvieno mokinio herojais.

Išbandykite klasės valandėles su superherojais, taip kaip rašiau aukščiau buvusiame straipsnyje, superherojaus kūrimas gali būti smagi veikla galvojant jo vardą, savybes, super galias, o tuo pačiu superherojus gali padėti mokiniams siekti tikslų – gauti geresnius pažymius, drąsiau kalbėti viešai, įveikti sudėtingesnes užduotis ir pan.

1. Galima sukurti avatarus specialiai skirtus kažkokiam istoriniam laikotarpiui ar geografinei vietai, vėliau juos pristatyti. 
2. Avatarų pristatymai gali būti panaudojami kalbant apie šeimą, mokantis rašyti autobiografiją, ar kuriant istorijas, jei vaikams nesinori rašyti apie save.
3. Apibūdinant avatarus galima mokytis apie emocijas ir išgyvenimus, taip ugdant empatiją.
4. Avatarus galima naudoti atkuriant įvairius literatūrinius kūrinius, istorinius įvykius, imituojant elgesio problemas ir jas sprendžiant.
5. Mokiniai gali sukurti savo avatarams skirtus puslapius ar paskyras informatikos pamokose.
6. Avatarams gali prireikti ir namų, jų modeliavimas ar aprašymas lavina kūrybiškumą.
7. Klausimai ir interviu, galima paimti interviu iš superherojų tiek praktikuojantis lietuvių kalbą, tiek užsienio kalbas, o galima net sukurti atskirą reportažą panaudojant video medžiagą.
8. Kiekvienas superherojus nusipelno komikso, tokią veiklą galima integruoti į dailės pamokas ar projektinę veiklą.
9. Galima pateikti pradinę situaciją – istorinę, geografinę, ekologinę, ekonominę, ar pan. ir sugalvoti kaip kiekvienas superherojus su ja susidorotų.

Parašykite komentarą

Loading

Parašykite komentarą

Į viršų